Boligordbog kapitel 4
Når du sælger eller køber bolig, indgår der altid en række dokumenter om boligen, aftaler mellem sælger og køber, vedtægter, offentlig data om ejendommen og meget andet godt, afhængig af boligtype.
Nogle af dem kender du, andre er måske nye. Og du finder dem alle forklaret her.
I købsaftalen bliver det sædvanligvis aftalt, at køber skal deponere en del af købesummen hos ejendomsmæglerne og stille bankgaranti for restkøbesummen. Bankgarantien bliver erstattet af en kontant deponering i sælger pengeinstitut inden overtagelsesdagen.
Formålet med bankgarantien er at give sælger sikkerhed for, at der sker betaling for ejendommen.
Bygnings- og boligregistret (BBR) er et landsdækkende register med oplysninger om bygning- og boligforhold samt tekniske anlæg. Det er kommunen, der fører dette register og det er den enkelte ejendomsejer, der har ansvaret for rigtigheden af oplysningerne. BBR-meddelelsen er en udskrift fra dette register.
home BoligOverblik et online overblik, der viser en boligs stand og potentiale. Du får en opsummering af tilstandsrapporten samt el-installationsrapport og energimærkning, hvis disse er udarbejdet. Overblikket indeholder også en vurdering af tre kvaliteter: levetiden på vigtige bygningsdele, boligens indemiljø og hvor meget energi den bruger.
En gennemgang af en bygnings tilstands udført af en fagperson med byggeteknisk uddannelse og baggrund. En byggeteknisk gennemgang, kan vise køber, hvilken tilstand bygningen er i og aflaste sælgers ansvar for visse fejl og mangler. Tilstands- og elinstallationsrapport er eksempler på byggetekniske gennemgange.
Der kræves en byggetilladelse til bl.a. nye bygninger, om- og tilbygning, nedrivning og ændringer i benyttelsen af en bebyggelse.
Det er kommunen, der på baggrund af en konkret ansøgning kan give byggetilladelsen og arbejderne må ikke påbegyndes uden byggetilladelse. Visse mindre typer bygninger kræver ikke byggetilladelse.
Tidligere har kommunen udsendt en ejendomsskattebillet, hvor der udover ejendomsskat også blev opkrævet andre beløb.
Fra 2024 udsender kommunerne en ejendomsbidragsbillet, hvor der opkræves de beløb, der tidligere blev opkrævet via ejendomsskattebilletten udover selve ejendomsskatten. Det kan være rottebekæmpelse, skorstensfejning mv.
Skema, som ejendomsmægleren sender til en ejendomsadministrator eller foreningen med henblik på at få oplyst forhold vedr. ejerforeningen/den enkelte ejerlejlighed.
I købsaftalen bliver det sædvanligvis aftalt, at køber skal deponere en del af købesummen hos ejendomsmæglerne og stille bankgaranti for restkøbesummen. Bankgarantien bliver erstattet af en kontant deponering i sælger pengeinstitut inden overtagelsesdagen. Formålet med bankgarantien er at give sælger sikkerhed for, at der sker betaling for ejendommen.
I en finansieret handel, hvor køber skal overtage sælgers gæld, skal der være en bekræftelse fra långiver om at de accepterer gældsovertagelsen og køber som ny debitor på lånet.
Ved ibrugtagning skal kommunen gennemgå dokumentationen og konstatere, at der foreligger dokumentation for de tekniske bestemmelser, som byggeriet er omfattet af, inden der kan gives tilladelse til ibrugtagen.
En lokalplan er den konkrete facitliste fra kommuneplanens strategi. Den er juridisk bindende for grundejerne og regulerer således, hvad du og din nabo må.
En lokalplan kan f.eks. bestemme, at et område kun må benyttes til boligformål, at grunde skal have en vis størrelse eller stille krav til bygningernes udformning mm.
Matrikelregistret indeholder oplysninger om alle matrikel-numre i Danmark. Registret indeholder oplysninger om arealer, herunder evt. vej- eller vandløbsarealer noteringsforhold (f.eks. om landbrugsejendomme, samlede faste ejendomme eller fredskov).
Matrikelkortet er en visning af Matrikelregistret, så de enkelte matrikulære arealer (matrikelnumre, vejlitra mv.) kan identificeres. Det er et vejledende oversigtskort, der viser jordstykkernes beliggenhed i forhold til hinanden.
For samlevende: En samejeoverenskomst er en skriftlig aftale indgået mellem de parter, der sammen ejer en ejendom og den regulerer hvordan de er stillet i forhold til hinanden. Det kan bl.a. være i forhold til hvordan et evt. ophør af samejet skal håndteres.
Ideelle anparter: Samejeoverenskomsten regulerer de rettigheder de enkelte anpartshavere har. Det kan være spørgsmål om betaling af fællesudgifter, anvendelse af haven eller sekundære bygninger. Herudover indeholder samejeoverenskomsten ofte en forkøbsret til en anden ejer.
En servitut er en begrænsning for ejendomsejerens råderet over en fast ejendom. Udover vejrettigheder, der indtegnet på matrikelkortet, skal servitutter være tinglyst for at have gyldighed. Det er den enkelte grundejer, der beslutter sig for, eller indvilger i, at ejendommen pålægges en servitut. Herudover kan servitutter stiftes ved lov eller ekspropriation.
I forbindelse med behandlingen af dødsboer udsteder skifteretten en attest, der viser hvem der kan disponere over afdødes aktiver. Når afdødes ejendom skal sælges, er det den eller de personer, der fremgår af skifteretsattesten, der skal underskrive formidlings- og købsaftale.
home SundhedsAttest™️ er en selvstændig rapport, der indeholder en række supplerende oplysninger om boligen, som normalt ikke er omtalt i en tilstands- eller elinstallationsrapport. Den er baseret på den bygningssagkyndiges skøn og visuelle gennemgang af boligen samt sælgers supplerende oplysninger.
En tingbogsattest er en kopi af Tingbogen for en specifik fast ejendom. Den viser, hvem der er tinglyst som ejer af ejendommen samt hvilke servitutter og pantebreve, der tinglyst på ejendommen.
Herudover kan det fremgå af tingbogsattesten om der er en notering på ejendommen, fx som landbrugsejendom og under pantebreve kan der være tinglyst udlæg.
I grundejer-, ejer- og andelsboligforeninger udgør vedtægterne sammen med gældende love det juridiske grundlag for, hvordan foreningen skal drives. Vedtægter er et nedskrevet regelsæt for, hvordan foreningen skal drives og kan sammen med en evt. husorden regulere, hvad medlemmer af foreningen kan, må og skal i forhold ejendommen og foreningen.
En aftale om rettigheder og forpligtelser, der f.eks. regulerer forholdene i en ejerforening omkring navn, ledelse, formål, betalinger m.v.
Opgørelse over indtægter og udgifter samt status over aktiver og passiver. Udarbejdes for hvert regnskabsår i en ejer- eller andelsboligforening og fremlægges til godkendelse på foreningens generalforsamling.