home Køberbarameter: Lejlighedskøbere overrasker med købsplaner

16 % af danskerne har planer om boligkøb det næste halve år, og 6 % har fortsat planer om at købe lejlighed trods seneste tids prisfald, viser homes og YouGov aktuelle køberbarometer for oktober. Folk i Hovedstaden er mest lune på boligkøb

24. oktober 2018

FAKTA: Besvarelser i home Køberbarometer, oktober 2018
Røde og grønne markeringer i tabellen viser signifikante afvigelser. Se tabellen her.

Køberne har samme interesse for lejligheder nu som ved målingen i starten af juli, viser home Køberbarometer, der udarbejdes af analysevirksomheden YouGov.

Faktisk ses en tendens til en lille pil op fra 5 % til 6 %. Og det er på samme niveau som for et år siden.

”Egentlig er det overraskende, at planerne om lejlighedskøb holder niveauet, da vi har set begyndende svaghedstegn på især det københavnske lejlighedsmarked, som er toneangivende, i form af større udbud, færre handler og små prisfald, ” siger boligmarkedsanalytiker Henrik Hauthorn Jensen fra home og fortsætter:

”En nærliggende forklaring på tendensen er, at der nu er kommet en del flere lejligheder til salg, og at køberne har fået mere at sige efter en lang periode, hvor det i høj grad har været sælgers marked. Køberne har fået stemmen tilbage i forhandlingerne, ” siger Henrik Hauthorn Jensen og fremhæver ligeledes, at der fortsat er stor efterspørgsel på et sted at bo i de større byer.

Mest ’hotte’ i Hovedstaden
Det nye home Køberbarometer viser også, at det er folk i Region Hovedstaden, der er mest lune på et boligkøb i løbet af de kommende seks ’kolde’ måneder.

Hele 21 % har planer om boligkøb, heraf har 11 % planer om et lejlighedskøb på trods af, at det også er her, at boligpriserne er steget mest de seneste år.

”Der er en enorm efterspørgsel på boliger i hovedstadsområdet – ikke mindst i København og omegnskommunerne, ” siger Henrik Hauthorn Jensen fra home.

Ser vi på lejlighederne, skraber Region Syddanmark bunden. Her er der kun 3 % med planer om at købe lejlighed.

I de øvrige regioner er det 13-14 %, der går med planer om et snarligt boligkøb. Mellem 5-8 % overvejer køb af hus.

Efterårsflor: Interessen for boligkøb fortsat i blomst
I alt 16 % svarer af danskerne i home Køberbarometer, at de har planer om at købe hus, lejlighed eller sommerhus i løbet af det næste halve år. (okt-marts)

Det er præcis samme antal som for et år siden. I forhold til home Køberbarometer for tre måneder siden, er det en lille fremgang (0,5 %-point) i planerne om at købe bolig.

”Det ligger godt i tråd med, at vi også ser stor interesse for at købe bolig i vores fremvisningsindeks for september – fremvisninger som typisk udmønter sig i handler over de næste par måneder,” siger Henrik Hauthorn Jensen, boligmarkedsanalytiker i home.

Fordelingen af svarene på de forskellige boligtyper er således: 7 % har planer om at købe hus eller rækkehus, 6 % har planer om at købe lejlighed, mens 3 % er på udkig efter et sommerhus. 2 % svarer 'anden type bolig'.

Færre aktive på boligjagten
55 % af dem med boligkøbsplaner svarer i barometeret, at de allerede er aktive i søgningen efter en anden bolig, mens resten - 45 % - ikke er kommet i gang med søgningen endnu.

Over de seneste tre kvartaler er færre købere gået ind i den aktive fase.

"Foråret kickstarter boligmarkedet, hvor rigtig mange boligsælgere vælger at sætte til salg. Det ved køberne godt, og derfor er flere aktive i foråret. Barometeret for oktober viser dog, at der fortsat er mange købere derude, men de er bare ikke så aktive endnu, ” siger Henrik Hauthorn Jensen.

FAKTA: Køberbarometret for oktober 2018 viser, at:

• I alt 16 % danskere har planer om boligkøb det næste halve år.
  • 7 % vil købe villa eller rækkehus
  • 5 % vil købe lejlighed
  • 3 % vil købe fritidsbolig
  • 2 % svarer anden type bolig

Note: Nogle danskere overvejer køb af mere end én bolig, derfor summerer tallet til 17 %.

Kilde: YouGov for home, undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2025 interview med danskere i alderen 18+ år, i uge 39, 2018. Respondenter fra foregående to købsbarometer har ikke kunnet deltage i undersøgelsen.

Se flere køberbarometre fra home her

Bestil salgsvurdering

Udfyld info om boligen, du gerne vil have vurderet samt dine kontaktoplysninger, så kontakter vi dig hurtigst muligt for at aftale en tid til vurderingen.

Info om boligen, der skal vurderes:

Bolig info

Kom i KøberKartotek

Bliv skrevet op i home KøberKartotek og få hurtig besked, når der er boliger, som matcher dine boligønsker.

Vælg dine boligønsker

Ejendomstype
Pris og ejerudgift
Størrelse
Energimærke
Andre kriterier

*home boliger

Accept af betingelser
Kontaktinfo

Få VærdiTjek

Indtast info om dit hjem, upload billeder, og få en mail med en vejledende salgspris direkte fra din lokale mægler indenfor et par hverdage.

Vent venligst imens vi uploader dine billeder. Det kan tage et par minutter, hvis billederne er store eller netforbindelsen er langsom.

Kontakt information

Info om boligen der skal vurderes

Bolig info

Upload op til 5 billeder af din bolig.

home Køberrådgivning

Udfyld dine kontaktinfo og skriv lidt omkring dine ønsker til en kommende bolig, så kontakter vi dig hurtigst muligt for en uforpligtende snak.

Hvor vil du købe bolig?

Eller

Skriv om dine ønsker

Få vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder / inspiration om boligmarkedet. Nyhedsbrevet udkommer 10-15 gange om året.
Du kan altid framelde dig igen ved at bruge linket i bunden af det nyhedsbrev, du modtager på mail.
NB! Efter du har sendt din tilmelding, vil du modtage en e-mail med et link, hvor du ved klik på linket skal bekræfte, at du fremover ønsker nyhedsbreve fra os.
Hvis du oplever problemer med tilmeldingen eller har spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os på mailadressen: homeas@home.dk

Du er nu tilmeldt

Glæd dig til at få gode tips og nyheder fra os via vores nyhedsbrev, nu skal du bare læne dig tilbage og vente.

Der skete en fejl !