Analyse: 229.000 personer har over 5 km til dagligvareindkøb. Fald i antallet af butikker har betydning for boligkøberne, siger ejendomsmægler
Der er blevet længere mellem dagligvarebutikkerne i Danmark.
Antallet er faldet fra 4.470 til 3.960 på ti år. Det svarer til et fald på 11 %, viser en analyse fra Danmarks Statistik.
Undersøgelsen viser også, at indbyggerne i ca. 8 ud af ti kommuner mærker, at udbuddet af dagligvarebutikker er faldet fra 2012 til 2022.
Andelen af befolkningen, der har 5 kilometer eller længere til indkøb, er vokset. Det er dem på landet og de ældre, der har længst til indkøb, viser analysen også.
Ifølge ejendomsmæglerkæden Home, der har set nærmere på analysen, så er det ikke en god udvikling for boligsalget på landet og i de mindre byer.
Ifølge homes flyttebarometer for 2024 er ’købmanden’ den mest betydningsfulde flyttefaktor i undersøgelsen, der er gennemført af YouGov med ca. 2000 besvarelser.
”Næsten hver anden af os, 48 %, har ’nærhed til indkøbsmuligheder’ blandt de tre vigtigste faktorer for os ved valg af boligens beliggenhed,” siger Michael Dalsager, der er senior kommunikationskonsulent og talsperson i home.
”Interessen for at have indkøb tæt på er stabil og høj selv i en digital tid med mange muligheder for køb af dagligvarer på nettet, så derfor er udviklingen med færre dagligvarebutikker ikke gavnlig for de berørte byer og områder,” uddyber han.
I flere år har de lokale indkøbsmuligheder betydet mest for næsten halvdelen af danskerne, oplyser h og YouGov.
Fakta: Så mange af danskerne prioriterer nærhed til indkøb
2020: 42%
2021: 45%
2022: 47%
2023: 51%
2024: 48%
Kilde: YouGov & home, flyttebarometer 2024
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for ejendomsmæglerkæden Home. Der er i alt gennemført 2000 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 23. - 28. februar 2024.
FAKTA: Antallet af dagligvarebutikker - analysens konklusioner:
Kilde: Danmarks Statistik
Se hele analysen her: https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/nyt/GetAnalyse.aspx?cid=53371