Privatlivspolitik

Erklæring om homes beskyttelse af personoplysninger

home er en ejendomsmæglerkæde, der tilbyder vurdering og formidling af køb, salg og udlejning af boliger og erhvervsejendomme.

Denne privatlivspolitik beskriver, hvordan og hvorfor home ejendomsmæglere og home a/s behandler dine personoplysninger. Samtidig indeholder den oplysninger om, hvilke rettigheder du har i forbindelse med vores behandling.
 
home ejendomsmæglere og home a/s er dataansvarlige for behandlingen af de personoplysninger, der fremgår af denne privatlivspolitik. Se oversigt over alle home ejendomsmæglerforretninger her.
 
Denne privatlivspolitik gælder for:
•    Privatkunder og potentielle privatkunder,
•    enkeltmandsvirksomheder, og
•    øvrige tredjepartspersoner såsom rådgivere, fuldmagtshavere og andre privatpersoner, som vi er i dialog eller samarbejder med.

Som led i vores forretning registrerer og bruger vi oplysninger om dig (personoplysninger). 

Vi træffer alle relevante forholdsregler for at beskytte dine personoplysninger i overensstemmelse med gældende lov.

Denne erklæring om beskyttelse af personoplysninger definerer, hvordan home kædens forretninger og home a/s beskytter dine personoplysninger og dine lovbestemte rettigheder.

Hvorfor registrerer og bruger vi dine personoplysninger? 
Vi registrerer og bruger oplysninger om dig til at tilbyde dig den bedste rådgivning og de bedste løsninger, for at overholde vores aftaler med dig samt for at opfylde de lovkrav, vi er pålagt som ejendomsmæglervirksomhed.

Det betyder, at vi registrerer og bruger personoplysninger, når

•    du har bestilt materiale fra os
•    du har indgået eller overvejer at indgå en aftale med os om en ydelse
•    du har købt eller solgt en bolig eller erhvervsejendom igennem os
•    du har lejet eller udlejet en bolig eller erhvervsejendom igennem os
•    du har givet os tilladelse til at bruge dine personoplysninger til et bestemt formål
•    vi er juridisk forpligtede til det, f.eks. i henhold til
      o    Lov om formidling af fast ejendom
      o    Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom
      o    Lov om juridisk rådgivning
      o    Aftaleloven
      o    Forbrugeraftaleloven
      o    Lejeloven
      o    Erhvervslejeloven
      o    Hvidvaskloven
      o    Forældelsesloven
      o    Bogføringsloven
      o    Persondataforordningen og Databeskyttelsesloven
•    det er nødvendigt for at forfølge homes legitime interesser. Det kan f.eks. være for at forhindre misbrug eller tab, for at styrke it-sikkerheden eller/og som led i direkte markedsføringsformål. Vi registrerer og bruger kun dine personoplysninger, hvis vores interesse klart vægter tungere end din interesse i, at vi ikke behandler dine personoplysninger.

Hvilke personoplysninger registrerer og bruger vi?
Vi registrerer og bruger forskellige typer personoplysninger afhængig af, hvilke opgaver vi skal udføre for dig, eller hvilke ydelser du er interesseret i, herunder

•    grundlæggende personoplysninger, f.eks. dit navn, dine kontakt- og adresseoplysninger og dit CPR-nummer
•    økonomiske oplysninger, f.eks. oplysninger om gæld, din indkomst, husforsikring eller kreditvurdering (boligkøbsbevis)
•    oplysninger om din beskæftigelse
•    oplysninger om din familie og husstand
•    id-dokumentation, f.eks. fotokopier af sundhedskort, pas eller kørekort
•    oplysninger om de ydelser vi leverer til dig
•    din brug af vores serviceydelser og produkter og dine præferencer i denne forbindelse.
•    oplysninger du afgiver ved besvarelser i forbindelse med ydelser, forespørgsler o.lign. 
•    digitale oplysninger om din brug af vores hjemmesider, platforme og digitale applikationer, herunder trafikdata, lokaliseringsdata, adfærdsdata og andre kommunikationsdata, f.eks. cookies på vores hjemmesider
•    oplysninger om de enheder, du benytter til at tilgå vores hjemmesider, platforme og digitale applikationer samt tekniske oplysninger, f.eks. oplysninger om enhedstype og operativsystem
•    oplysninger, du har afgivet om dine præferencer for forskellige typer markedsføring og arrangementer.
•    oplysninger behandlet i forbindelse med imødegåelse af potentiel og aktuel svindel, herunder behandling af adfærdsdata, med henblik på at opdage og forhindre mistænkelige aktiviteter i forbindelse med opdraget
•    oplysninger om din kontakt med os fysisk eller elektronisk

Følsomme oplysninger
Vi registrerer kun følsomme oplysninger i det omfang, det er nødvendigt for at kunne rådgive dig om en ydelse eller for at kunne servicere dig bedst muligt. Vi beder om dit eksplicitte samtykke til at registrere følsomme personoplysninger, medmindre vi har en lovbestemt ret til at registrere følsomme oplysninger, f.eks. i forbindelse med juridiske krav. Følsomme personoplysninger, vi kan registrere, omfatter bl.a. oplysninger om dit helbred, fx om du er kørestolsbruger, af hensyn til dit boligbehov.

Vi registrerer muligvis også andre personoplysninger, hvis det er nødvendigt for at levere bestemte ydelser til dig, eller hvis det er os pålagt ved lov.

Vores evne til at tilbyde dig den bedste rådgivning og de bedste løsninger afhænger i høj grad af, hvor godt vi kender dig. Det er derfor vigtigt, at de oplysninger, du videregiver til os, er korrekte og nøjagtige, og at du informerer os om eventuelle ændringer.

Hvornår og hvordan registrerer og bruger vi dine personoplysninger?
Vi registrerer og bruger personoplysninger i forbindelse med levering af vores ydelser, herunder blandt andet

•    salgsvurderinger
•    formidlingsopdrag
•    forhandlinger / købstilbud / købsaftale og ekspedition heraf
•    vurderingsopgaver
•    udlejningsopgaver
•    køberrådgivningsopdrag
•    fremsendelse af salgsmateriale
•    klik-en-pris via home.dk
•    registrering i køberkartotek (Find bolig)
•    fremvisninger og åbne huse
•    udarbejdelse af værditjek
•    udsendelse af nyhedsbrev
•    løbende kampagner, konkurrencer m.v.

Vi behandler også oplysningerne i forbindelse med andre aktiviteter i relation til bestemte ydelser, herunder

•    kundeservice, rådgivning og administration
•    udvikling og administration af vores produkter, ydelser og forretning samt statistik af boligmarkedet
•    markedsføring af vores ydelser og produkter
•    identifikation af kunder
•    kontrol af processer for at beskytte dig og home 
•    tilfredshedsundersøgelser
•    for at opfylde lovbestemte krav

Vi indsamler oplysningerne direkte fra dig eller ud fra dine handlinger, f.eks. når

•    du udfylder formularer i forbindelse med bestilling af ydelser på home.dk
•    du indsender bestemte dokumenter til os
•    du ringer til os
•    du bruger vores hjemmeside, vores mobilapps og ydelser
•    du deltager i markeds- og kundeundersøgelser eller kampagner, som vi har organiseret

Vi gemmer dine oplysninger, så længe det er nødvendigt til det formål, dine data er blevet registreret og bruges til. Fx vil vi af hensyn til vores ejendomsmægler- og rådgiveransvar gemme afsluttede sager i 10 år. Fristerne er fastsat efter de danske forældelsesregler.

Uanset øvrig sletning af dine oplysninger, gemmer vi altid adresser på de ejendomme, vi har og har haft i kommission. Dette er udelukkende til statistikmæssig brug.

Tredjeparter og dine personoplysninger

Personoplysninger fra tredjepart 

Vi registrerer og bruger oplysninger fra tredjepart, herunder fra:

•    Den offentlige Informationsserver (OIS), e-nettet og andre offentligt tilgængelige kilder og registre. Vi registrerer og bruger f.eks. oplysningerne til at udarbejde og kontrollere det, i en ejendomshandel, lovbestemte materiale. Vi opdaterer oplysningerne løbende
•    Kreditorer, pengeinstitutter og panthavere om indestående hæftelser og relevant økonomi. Vi registrerer og bruger ligeledes disse oplysninger til at udarbejde og kontrollere det, i en ejendomshandel, lovbestemte materiale, samt til sikring af, om en handel kan gennemføres. Vi opdaterer oplysningerne løbende.

Tredjeparter, som vi deler dine personoplysninger med
Vi holder dine oplysninger fortrolige. I nødvendigt omfang kan vi dele dem med følgende tredjeparter (som ligeledes skal opbevare dem på sikker vis og holde dem fortrolige). :
•    Hvis du har bedt os om at bestille fotograf, plantegning, tilstandsrapport m.v. videregiver vi de oplysninger om dig og din bolig, som er nødvendige for at kunne kontakte dig og opfylde aftalen
•    I det omfang vi benytter eksterne sagsbehandlere, videregiver vi oplysninger om dig til dem
•    Vi videregiver oplysninger om dig til forsyningsselskaber, herunder dog kun dit cpr-nummer, i det omfang det kræves, og vi har dit samtykke hertil
•    I forbindelse med tinglysning af skøde og øvrige dokumenter, kan vi videregive dit cpr-nummer til tinglysningen
•    Hvis du har givet samtykke til det, videregiver vi din e-mailadresse til Boligsiden, til brug for Boligsidens undersøgelse af din tilfredshed med ejendomsmægleren
•    Vi videregiver oplysninger om dig til offentlige myndigheder, hvor dette er os pålagt i henhold til gældende lov, herunder hvidvaskloven
•    Vi videregiver dine oplysninger til eksterne aktører (herunder til rådgivere og banker), hvis vi har dit samtykke, eller vi har en lovbestemt ret til at gøre det
•    Vi videregiver i det omfang det er nødvendigt dine oplysninger internt i home kæden og i Danske Bank koncernen, hvis vi har dit samtykke, eller vi har en lovbestemt ret til at gøre det
•    Vi videregiver dine oplysninger til eksterne bogholdere og revisorer i det omfang, det er nødvendigt
•    I forbindelse med it-udvikling, hosting og support kan vi overføre personoplysninger til databehandlere. Vi sikrer, at dine rettigheder er beskyttede, og at beskyttelsesniveauet opretholdes i forbindelse med sådanne dataoverførsler
•    Vi udsender regelmæssigt nyhedsbreve og afholder fra tid til anden konkurrencer, hvor vi indsamler kontaktoplysninger som navn og e-mail. Deles disse informationer med en tredjepart, vil det klart fremgå af konkurrencen eller tilbuddet. Det kan være en forudsætning for deltagelse, at home eller andre må kontakte dig efterfølgende - dette vil klart fremgå af konkurrencebetingelserne. Det er altid frivilligt at deltage i en konkurrence eller et tilbud

Som udgangspunkt deler vi ikke oplysninger med tredjeparter uden for EU. I få tilfælde kan det dog være nødvendigt. Hvis vi overfører dine personoplysninger til tredjeparter uden for EU og EØS, sikrer vi, at dine personoplysninger og databeskyttelsesrettigheder er beskyttet under passende retsgrundlag afhængig af datamodtagerens land.

•    Hvis vi overfører dine personoplysninger til parter i lande, hvor Europa-Kommissionen har konstateret, at landet sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, bruger vi Europa-Kommissionens tilstrækkelighedsafgørelse som overførselsgrundlag jf. persondataforordningens art. 45.
•    Hvis vi overfører dine personoplysninger til parter i USA, bruger vi EU-US Data Privacy Framework som overførselsgrundlag til certificerede parter jf. persondataforordningens art. 45.
•    Hvis vi overfører dine personoplysninger til andre tredjelande, bruger vi Europa-Kommissionens standardbestemmelser som overførselsgrundlag jf. persondataforordningens art. 46. 

Dine rettigheder

Indsigt i dine personoplysninger
Du kan få indsigt i de personoplysninger, vi har registreret og bruger, herunder hvor de kommer fra, og hvad vi bruger dem til. Du kan få at vide, hvor længe vi gemmer dine oplysninger, og hvem der modtager oplysninger om dig, i det omfang vi videregiver personoplysninger i Danmark og i udlandet. Din adgangsret kan dog være begrænset ved lov eller for at beskytte andre personers privatliv eller af hensyn til vores forretning og praksis. Vores knowhow, forretningshemmeligheder samt interne vurderinger og materialer kan også være fritaget fra retten til indsigt.

Indsigelse mod direkte markedsføring
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores brug af dine personoplysninger til direkte markedsføringsformål, herunder profilering i tilknytning til et sådant formål.

Redigering eller sletning af homes data
Hvis vores data er forkerte, ufuldstændige eller irrelevante, er du berettiget til at få oplysningerne redigeret eller slettet med forbehold for begrænsninger i henhold til gældende lov eller rettigheder til at behandle data. Disse rettigheder betegnes som "retten til berigtigelse", "retten til sletning" og "retten til at blive glemt".

Du har ret til at få dine personoplysninger slettet, hvis de ikke længere er nødvendige for at opfylde de formål, hvortil de blev givet.
 
Der er dog nogle undtagelser, hvor vi må eller skal beholde dine personoplysninger, herunder følgende:
•    Af hensyn til overholdelsen af en retlig forpligtelse, f.eks. hvis vi i henhold til lovgivningen skal opbevare dine personoplysninger i en vis periode, f.eks. i henhold til hvidvaskloven eller bogføringsloven. I sådanne tilfælde må vi ikke slette dine personoplysninger, før perioden er udløbet.
•    Af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse.
•    For at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.

Hvis du har indgået en formidlingsaftale, rådgivningsaftale eller berigtigelsesaftale med os, har du samtidig underskrevet dokumentet ’Ejendomsmæglerens persondatabehandling’, hvor du får et samlet overblik over behandling af dine persondata baseret på dit kundeforhold med os. Tilsvarende gælder, hvis du som køber har underskrevet et købstilbud eller en købsaftale.

Begrænset brug
Hvis du mener, at de oplysninger, vi har registreret om dig, er forkerte, eller hvis du har gjort indsigelse mod vores brug af oplysningerne, kan du kræve, at vi begrænser brugen af oplysningerne til opbevaring. Brugen begrænses kun, indtil oplysningernes rigtighed kan bekræftes, eller indtil det kan kontrolleres, om vores legitime interesser vejer tungere end dine interesser.

Hvis du er berettiget til at anmode os om at slette de oplysninger, vi har registreret om dig, kan du i stedet anmode os om at begrænse brugen af disse oplysninger til opbevaring. Hvis vi udelukkende har brug for at benytte de oplysninger, vi har registreret om dig, til at vurdere et juridisk krav, kan du også kræve, at anden brug af oplysningerne begrænses til opbevaring. Vi kan dog være berettigede til at benytte oplysningerne til anden brug, herunder til at vurdere et juridisk krav, eller hvis du har givet dit samtykke til det.

Tilbagekaldelse af samtykke
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til videregivelse af oplysninger, som kræver dit samtykke. Bemærk, at hvis du tilbagekalder dit samtykke, er vi muligvis ikke i stand til at tilbyde dig bestemte ydelser. Bemærk, at vi kan fortsætte med at bruge dine personoplysninger, f.eks. for at overholde en aftale, vi har indgået med dig, eller hvis vi har en lovbestemt ret til at gøre det.

Dataportabilitet
Hvis vi anvender oplysninger baseret på dit samtykke eller en aftale, og behandlingen af oplysningerne automatiseres, har du ret til at modtage en kopi af de oplysninger, du har videregivet, i et elektronisk maskinlæsbart format.

Kontaktoplysninger og klageadgang
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål om dine rettigheder, og hvordan vi registrerer og bruger dine personoplysninger. Du kan kontakte os via home a/s, Søren Frichs Vej 36 F, 8230 Åbyhøj, e-mail: homeas@home.dk. Anfør om muligt, hvilken af vores forretninger, din henvendelse drejer sig om.

Hvis du er utilfreds med, hvordan vi registrerer og bruger dine personoplysninger, kan du ligeledes kontakte: home a/s, Søren Frichs Vej 36 F, 8230 Åbyhøj, e-mail: homeas@home.dk. Du kan også indgive en klage via Datatilsynet: Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, e-mail: dt@datatilsynet.dk.