home Køberbarometer 1. kvartal 2017

Nyt køberbarometer varsler boligkøb i hele Danmark

11. april 2017

Boligoptimismen har ramt hele landet – samme interesse for boligkøb i alle regioner, men mindst interesse i de mindre byer, viser ny spørgeundersøgelse blandt 2.000 danskere

Et boligkøb kræver en vis tro på fremtiden, og nu viser en ny spørgeundersøgelse fra analysevirksomheden YouGov for home, at danskerne har stort set samme planer om boligkøb, uanset hvor i landet de bor.

Hele 13 % af danskerne svarer i spørgeundersøgelsen med godt 2000 besvarelser, at de har planer om at købe bolig inden for det næste halve år. Det er første gang, at det kvartalsmæssige køberbarometer fra YouGov og home er gennemført.

home Køberbarometer for april 2017 viser at:

• 6 % overvejer køb af villa eller rækkehus.
  • 5 % køb af lejlighed
  • 2 % køb af fritidsbolig.
  • 1 % svarer anden type bolig.
  • Note: Nogle danskere overvejer køb af mere end én bolig, derfor summerer tallet til 14 %

Kilde: YouGov for Home, undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2018 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 28. - 31. marts 2017.

I de fem regioner er interessen for boligkøb stort set den samme, og andelen af købsinteresserede svinger mellem 12 og 14 %*.

”Det er bemærkelsesværdigt, hvor ensartet svarene er på tværs af landets regioner. Det er også et godt tegn. Tiden, hvor nogle regioner var hægtet af, er skiftet ud med en ensartet tendens til købelyst på tværs af regionerne. Det betyder så også, at boligsælgere i hele landet kan sætte en bolig til salg under ret gunstige vilkår, ” siger Mads Ellegaard, relationschef i home, og fremhæver, at de positive takter allerede kan ses af form af flere bolighandler på landet væk fra de store byer.

Tendens: Mindst interesse i de mindre byer

Køberbarometret fra home og YouGov antyder dog, at der er områder i Danmark, hvor interessen for boligkøb skiller sig ud. Der ses en tendens til større interesse for boligkøb i provinsbyer mellem 50-100.000 indbyggere end i byer med under 10.000 indbyggere. I byområder på under 10.000 indbyggere overvejer kun 10 % boligkøb, mens det er 16 % af danskerne i provinsbyerne på mellem 50-100.000 indbyggere.

Ifølge home vil det ikke være alle med boligplaner, der ender med at købe bolig det næste halve år.

”Det er positivt, at der er en stor gruppe af danskere, der overvejer at købe bolig. Det kan være en lang proces fra de første overvejelser, til boligen er købt, men der er en tendens til, at købsbeslutningerne træffes hurtigere end tidligere,” siger Mads Ellegaard.

Sidste år blev der handlet cirka 72.000 villaer, lejligheder og sommerhuse. Det svarer til, at knap 3 % af de danske husstande købte bolig i løbet af året. 2017 er startet med flere bolighandler end i 2016.

Spørgeundersøgelsen fra home og YouGov viser, at et sommerhus står højest på listen i Region Hovedstaden og Sjælland.

En lejlighed er mest populær som køb i Region Hovedstaden. På det store villamarked er interessen omtrent lige stor i regionerne – kun i Hovedstaden er den noget lavere, hvilket skyldes, at det er mere almindeligt at købe lejlighed her.

*Landstallet er mest sikkert, mens den statistiske usikkerhed vokser på regionsplan.

Metodebeskrivelse

Interviewperiode & dataindsamlingsmetode:
Undersøgelsen er gennemført i perioden 28. - 31. marts 2017 via internettet med udgangspunkt i YouGov Panelet.

Målgruppe:
Undersøgelsen er gennemført blandt danskere i alderen 18+ år.
Der er udsendt invitationer via e-mail til personer, der opfylder disse krav i YouGov Panelet.
Data er indsamlet så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med udgangspunkt i målgruppen.

Vejning af data og materialets sammensætning:
Data er vejet på dimensionerne køn, alder og geografi på baggrund af et ideal fra Danmarks Statistik,
således at resultaterne er repræsentative for befolkningen i relation til ovenstående målgruppe.

Offentliggørelse – af resultater:
Ved enhver offentliggørelse af undersøgelsens resultater skal YouGov og home angives tydeligt som kilde.

Bestil salgsvurdering

Udfyld info om boligen, du gerne vil have vurderet samt dine kontaktoplysninger, så kontakter vi dig hurtigst muligt for at aftale en tid til vurderingen.

Info om boligen, der skal vurderes:

Bolig info

Kom i KøberKartotek

Bliv skrevet op i home KøberKartotek og få hurtig besked, når der er boliger, som matcher dine boligønsker.

Vælg dine boligønsker

Ejendomstype
Pris og ejerudgift
Størrelse
Energimærke
Andre kriterier

*home boliger

Accept af betingelser
Kontaktinfo

Få VærdiTjek

Indtast info om dit hjem, upload billeder, og få en mail med en vejledende salgspris direkte fra din lokale mægler indenfor et par hverdage.

Vent venligst imens vi uploader dine billeder. Det kan tage et par minutter, hvis billederne er store eller netforbindelsen er langsom.

Kontakt information

Info om boligen der skal vurderes

Bolig info

Upload op til 5 billeder af din bolig.

Få vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder / inspiration om boligmarkedet. Nyhedsbrevet udkommer 10-15 gange om året.
Du kan altid framelde dig igen ved at bruge linket i bunden af det nyhedsbrev, du modtager på mail.
NB! Efter du har sendt din tilmelding, vil du modtage en e-mail med et link, hvor du ved klik på linket skal bekræfte, at du fremover ønsker nyhedsbreve fra os.
Hvis du oplever problemer med tilmeldingen eller har spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os på mailadressen: homeas@home.dk